تبلیغات

دستگاه نوبت دهی چگونه کار می کند

۰

در این مقاله به بررسی چگونگی کارکرد یک دستگاه نوبت دهی یا سیستم مدیریت صف می پردازیم.براستی یک دستگاه نوبت دهی چگونه کار می کند؟

در پست قبلی در مورد مقدمه ای بر سیستم های نوبت دهی  و تاریخچه دستگاه های نوبت دهی صحبت کردیم اما براستی سیستم مدیریت صفچیست؟دستگاه نوبت دهی چگونه کار می کند؟

یک سیستم مدیریت صف (QMS) مجموعه ای از ابزارهایی است که برای مدیریت و تحلیل جریان بازدیدکنندگان طراحی شده است.

این خیلی دشوار نیست، اما دقیقا به چه معنی است؟

در حالت ایده آل، یک سیستم مدیریت صف وجود دارد تا مانع شکل گیری صفها شود، هر چند استفاده از آن به مدیریت صف محدود نمی شود.

پیوستن به یک صف یکی از اولین بخش های تعامل مشتری با کسب و کار است. با توجه به این تعامل، مدیریت صف به قلمرو خدمات مشتری می رود.به عبارت دیگر، سیستم مدیریت صف، تجربه مشتری را خوشایند می کند.در این ویدئو در خصوص مدیریت زمان با دستگاه نوبت دهیتوضیح داده شده است.

چه چیزی سیستم مدیریت صف را تشکیل می دهد؟ نظریه صف بندی از چهار مولفه اصلی تشکیل شده است: جمعیت مشتریان، روش ورود، مکانیزم سرویس و خدمات و ویژگی های صف. نمونه کار های بیشتر

بیایید از ابتدا شروع کنیم.

جمعیت مشتریان:

جمعیت مشتریان به تعداد مراجعه کنندگانی که به آنها سرویس می دهید اشاره می کند.

روش ورود:

روش ورود نشان می دهد که چگونه مشتریان شما از کسب و کار شما بازدید می کنند.

این سوالات را در نظر بگیرید:

آیا مشتریان شما به صورت جداگانه یا گروهی وارد می شوند؟
فاصله زمانی بین دو ورودی متوالی مشتریان شما چقدر است؟
توزیع ساعت / روزانه / هفتگی ورود مشتریان شما چقدر است؟
تجزیه و تحلیل روش ورود به شما کمک می کند تا بهترین  سیستم مدیریت صف و دستگاه نوبت دهی مورد نیاز کسب و کار خود را تشخیص دهید.

مکانیزم سرویس دهی یا خدمات

مکانیزم سرویس دهی و خدمات اکسب و کار ما چگونه است؟

این سوالات را در نظر بگیرید:

چند باجه یا خدمات دارید؟
آیا برای هر باجه  یا خدمات یک صف جداگانه وجود دارد؟
چه مدت طول می کشد تا یک مشتری برای سرویس فراخوانی شود؟
شبیه به روش ورود، مکانیزم سرویس و خدمات نیز به شما کمک می کند تا بهترین  سیستم مدیریت صف و دستگاه نوبت دهی مورد نیاز کسب و کار خود را تشخیص دهید.

ویژگی های صف

ما صف را به عنوان یک صف از مشتریان در انتظار محصولات یا خدمات تعریف کردیم. برای مدیریت این صف، باید نظم صف (سفارش خدمات) و رفتار مشتریان خود را درک کنید.

انواع معمول رشته صف و نحوه نوبت دهی
اول، اول (First in, first out (FIFO- در این روش مشتری که زودتر آمده زودتر نیز فراخوانی میشود. این شایع ترین نوع رشته صف است.
آخرین در ابتدا (Last in, first out (LIFO – در مقابل FIFO: مشتری جدید زودتر سرویس دهی می شود.
خدمات به صورت تصادفی(Service in random order (SIRO  – مشتریان به صورت تصادفی از صف انتخاب می شوند.
انتخاب اولویت Priority selection– مشتریان به ترتیب فراخوانی می شوند ولی در بعضی مواقع الویت فراخوانی نیز در نظر گرفته می شود مثلا یک بانک مشتریان ثابت خود را با الویت بالاتری فراخوانی می کند یا در یک بیمارستان بیمار با اوضاع وخیم تر زودتر نوبتش می شود.

+ نوشته شده توسط Hasanem در ، یک بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha 
 
نوشته‌های اخیر